Як уникнути
конфлікту з учителем
Я
дуже добре розумію вчителів, тому що упродовж декількох років працювала
лікарем. Річ у тому, що, спілкуючись з учителями й лікарями, люди дуже часто
втрачають «відчуття реальності». їм чомусь здається, що в педагогічному або
медичному інституті за допомогою особливих заклинань звичайних людей
перетворюють на суперроботів, які ніколи не помиляються, а потім ще дають їм
на додачу ангельське терпіння, лагідність, доброту та всепрощення. Звісно, це
не так.
І
лікарі, і вчителі — звичайні люди, які здебільшого непогані, але далеко не
ідеальні, а їхні професії пов'язані з високими психологічними навантаженнями,
тому нам усім варто було б узяти за правило берегти їхні нерви.
Це в
наших же інтересах.
Час
від часу трапляється так, що дитина вступає у конфлікт з учителем. І тут у нас,
батьків, з'являється чудова можливість довести дитині, як саме доросла людина
може залагодити подібний конфлікт. І спершу варто спробувати розглядати себе і
вчителя не як непримиренних ворогів, які чекають тільки приводу, щоб вступити
в сутичку, а як двох людей, які зустрінуться з проблемою і хочуть допомогти
одне одному її розв'язати. ЯК ЦЕ КРАЩЕ ЗРОБИТИ?
1. Дізнайтеся,
якої думки дитина про конфлікт.
Поспівчувайте
їй: «Ти, напевно, був дуже ображений», «Ти, схоже, просто не знав, що робити»,
«Ти, напевно, злякалася». Зверніть увагу - ви не кажете дитині, що вона
повелася правильно або неправильно, ви говорите щось набагато важливіше - що
вона потрапила в складну ситуацію і ви допоможете їй знайти з неї гідний вихід.
2. Вислухайте
точку зору вчителя. Вислухайте її уважно та шанобливо. Подумайте, змогли б ви
самі в подібній ситуації швидко прийняти правильне рішення (як правило,
вчителям і лікарям доводиться приймати рішення дуже швидко).
3. Визнайте
провину своєї дитини там, де вона дійсно винна: «Так, він учинив безглуздо,
коли вийшов відповідати до дошки з набитим ротом», «Так, він не повинен був
битися», «Так, моя дочка не повинна була розмовляти з вами таким тоном».
4. Сформулюйте,
в чому, на вашу думку, дитина не винна: «Він повівся безглуздо, але він не
хотів нікого образити», «Він уплутався в бійку, але, здається, його сусід по
парті серйозно його "дістав", «Моя дочка дуже прагне стримуватися, але сьогодні
вона не виспалася і, можливо, тому зірвалася. Частково це моя провина - я вчора
не уклала її вчасно».
Не
шукайте виправдань - шукайте пояснень. Одній мамі чутливого, емоційного та
творчо обдарованого хлопчика якось довелося почути від учительки таку
претензію: «Ваша дитина часто плаче від образи, а хлопчики в сім років узагалі
не повинні плакати». На це мама відповіла: «Мені здається, діти плачуть, щоб
«гасити» стрес. Дорослі в цій ситуації зазвичай палять, п'ють або матюкаються.
Хай вже краще плаче». Учителька з нею погодилася.
5. Запитайте
у вчительки, що, на її думку, вам слід робити в цій ситуації. Якщо ви не можете
з нею погодитися, ввічливо скажіть їй про це і
поясніть,
чому ви так вважаєте. Намагайтеся дійти взаєморозуміння.
6. Розкажіть
дитині, яке рішення ви прийняли разом з учителькою, і запитайте, чи влаштовує
воно її. Якщо ні, обговоріть ситуацію разом із дитиною та намагайтеся знайти
прийнятний для всіх вихід. Скажіть їй у чому, на вашу думку, вона винна, а в
чому не винна, і поцікавтеся, чи згодна вона з такою оцінкою. Якщо дитина
визнає свою провину, запитайте у неї, як вона могла б виправити ситуацію
(вибачитися, відшкодувати завданого збитку, зробити щось хороше людині, яку
образила). Поясніть дитині, що необхідно вибачатися, навіть якщо ти не хотів
нічого поганого, а все сталося випадково. «Вибач, будь ласка, я випадково тебе
штовхнув, я не хотів зробити тобі боляче, мені дуже шкода, що так вийшло».
Іноді варто сказати дитині, що вчителька була не права, але її потрібно
пробачити: «Так, вона не повинна була кричати на тебе. Але день добігав кінця,
вона уже втомилася, а коли людина втомлюється, вона часто помиляється. З тобою
таке теж трапляється, чи не правда?».
7. Запитайте
у дитини, чи потрібна їй ваша підтримка під час розмови з учителем (або іншим
учасником конфлікту) або вона намагатиметься все залагодити сама. Може здатися,
що я виступаю «за мир за всяку ціну».
Це
не зовсім так. Так, я дійсно «за мир» між батьками і вчителем. Це перш за все
на користь дитини. Але не за всяку ціну. Бувають ситуації, коли доводиться йти
на конфлікт. Психологи радять «поставити межу» наперед, але якось дивно думати
«наперед» про симпатичну та інтелігентну жінку: «Якщо вона назве мою дитину
«сволотою», отже, час втрутитися». Тому візьміть на озброєння старовинне
правило: ранок покаже.
Якщо
вранці вас все ще трясе від обурення, а дитина категорично відмовляється йти до
школи, отже, настав час діяти. |