ПІДГОТОВКА ДО ЗОВНІШНЬОГО
НЕЗАЛЕЖНОГО ТЕСТУВАННЯ
ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
Спочатку підготуйте місце для занять:
приберіть
зі столу зайві речі, зручно розташуйте необхідні підручники, посібники,
зошити, папір, олівці. Можна ввести в інтер'єр кімнати жовтий і фіолетовий
кольори, оскільки вони підвищують інтелектуальну активність. Для цього буває
достатньо якоїсь картинки в цих тонах.
Складіть
план занять. Плануючи кожен день підготовки, необхідно чітко визначити, то саме
сьогодні вивчатимете. Не взагалі: «трохи позаймаюся», а які саме розділи і
теми.
Почніть
зі складнішого, з того розділу, який знаєте найгірше. Але якщо вам важко
«розгойдатися», можна почати з того матеріалу, який найбільш цікавий і
приємний. Можливо, поступово увійдете до робочого ритму, і справа піде.
Чергуйте
заняття і відпочинок, скажімо, 40 хвилин занять, потім 10 хвилин — перерви.
Можна у цей час помити посуд, полити квіти, зробити зарядку, прийняти душ.
Не
треба прагнути до того, аби прочитати і запам'ятати напам'ять увесь підручник.
Корисно структурувати матеріал, складати плани, схеми, причому бажано їх
записувати. Плани корисні і тому, що за ними легко повторити якийсь матеріал.
Як
запам'ятовувати матеріал. Психологи встановили, що наша оперативна пам'ять при
одночасному сприйнятті здатна утримати і потім відтворити в середньому лише
сім об'єктів. Тому матеріал краще розбити на смислові шматки, бажано, аби їх
було не більше семи. Смислові шматки матеріалу необхідно укрупнювати й узагальнювати,
виражати головну думку однією фразою.
Не
слід квапитися, за будь-яку ціну запам'ятовувати складний текст, не ро
зібравшись
у його внутрішніх зв'язках, не зрозумівши міркувань автора. Серед другорядного
потрібно виявити найголовніше.
Використовуйте
асоціації. Метод локальної прив'язки полягає у побудові для ряду, що
запам'ятовується, об'єктів іншого ряду — опорного, з добре знайомих або легких
для вивчення об'єктів. Таким опорним рядом може бути послідовність кімнат у
вашій квартирі, будинків на вашій вулиці тощо. Людина спочатку заучує опорний
ряд, а потім використовує його елементи, аби зіставити з ними елементи заучуваного
ряду. Отже, якщо в матеріалі мало внутрішніх зв'язків — озирніться довкола.
Уявіть обстановку, в якій ви вивчали матеріал, і ви пригадаєте його, адже
отримані одночасно враження запускають механізм згадування.
Як
повторювати? Перекажіть текст своїми словами, і ви легше його запам'ятаєте,
аніж просто прочитавши багато разів, — адже це активна розумова праця. Загалом,
будь- яка аналітична робота з текстом дозволяє краще його запам'ятати. Це може
бути перекомпонування матеріалу, знаходження парадоксальних формулювань для
нього, залучення контрастного фону або матеріалу тощо.
Конспектування.
Виявляється, текст можна сильно скоротити, представивши його у вигляді схеми —
«зірки», «дерева», «дужки» тощо. При цьому сприйняття та якість запам'ятовування
значно покращуються через образність запису.
Таким
чином, вам необхідно розбити великий текст не більш ніж на 7 частин, зв'язати
ці частини між собою, виділити опори (слова і думки, що стоять за ними) і
завчити їх.
У
системі заучування матеріалу важливу роль відіграє повторення.
МЕТОД
ПОВТОРЕННЯ
1. Необхідно
повторювати інформацію протягом 20 секунд одразу після її сприймання (імена,
телефони, дати), оскільки найбільша втрата інформації припадає на перші стадії
запам'ятовування, наступні за сприйняттям.
2. Інтервали
часу між повтореннями потрібно, якщо треба, подовжувати. Припустимо, якщо на
підготовку дається 7 днів, а матеріал вимагає не менше п'яти повторень, то
роботу можна організувати так:
• 1-й
день — 2 рази;
• 2-й
день — 1 раз;
• 3-й
день — без повторень;
• 4-й
день — 1 раз;
• 5-й
день — без повторень;
• 6-й
день — без повторень;
• 7-й
день — 1 раз.
3. Кількість
повторень треба визначати з деяким запасом. Слід дотримуватися простого
правила: число повторень має бути таким, аби протягом необхідного проміжку
часу інформація не забувалася. Якщо ви хочете запам'ятати інформацію лише на
декілька днів, то після її сприйняття рекомендуємо повторити матеріал спочатку
за 15—20 хвилин, потім — за 8—9 годин і ще раз — за 24 години.
4. Там,
де доцільно, застосовуйте комплексний навчальний метод. Велику кількість
інформації можна запам'ятовувати за допомогою часткового навчального методу,
при якому ви повторюєте речення за реченням, віршований рядок за рядком. Проте
при частковому навчальному методі інформація подрібнюється і виривається зі
свого контексту, що ускладнює запам'ятовування і призводить до збільшення числа
повторень. Натомість при комплексному навчальному методі вся інформація,
наприклад, текст, запам'ятовується цілком, а потім як одне ціле повторюється.
Взаємозв'язки між окремими частинами сприймаються швидше і грунтовніше, а
обов'язкове число повторень скорочується. Тому там, де це можливо,
використовуйте комплексний навчальний метод.
Під
час роботи з великим за обсягом матеріалом важко добре запам'ятати текст як
одне ціле. У такому разі розбийте текст на розділи, об'єднані однією темою. При
першому відтворенні повторюйте вже вивчену частину і вивчайте другу. При другому
— повторюйте перші частини і вивчайте наступну тощо.
5. Формула
ОУОД (основні думки, уважне читання, огляд, доведення). Найраціональнішим і,
проте, найпоширенішим методом запам'ятовування інформації є повторне
перечитування: текст читається, аж поки не запам'ятається.
6. Повторне
читання виявиться набагато ефективнішим, якщо міститиме елементи активного
повторення, переказу. Ми пропонуємо метод читання, що дозволяє засвоїти і
запам'ятати доволі складний матеріал (наприклад, якийсь курс) лише за чотири
повторення. За першими буквами чотирьох рівнів цього методу позначимо його ОУОД
(основні думки, уважне читання, огляд, доведення).
Виконуйте
якомога більше різних опублікованих тестів з якогось предмета. Ці трнування
ознайомлять вас із конструкціями тестових завдань.
Тренуйтеся
із секундоміром у руках, засікайте час виконання тестів. Готуючись до іспитів,
ніколи не думайте, шо не впораєтеся із завданням, а навпаки, подумки малюйте
собі картину тріумфу.
Залипне
один день перед іспитом на те, аби знову повторити всі плани відповідей, ще раз
зупинитися на складніших питаннях.
ЯК
ПІДГОТУВАТИСЯ ПСИХОЛОГІЧНО
Для
того, щоб у кризовій ситуації не втрачати голови, необхідно не ставити перед
собою надзавдань і надмети. Не варто чекати, доки ситуація стане
катастрофічною. Починайте готуватися до іспитів заздалегідь, помалу, по
частинах, спокійно.
Якщо
дуже важко зібратися з силами і з думками, спробуйте запам'ятати спочатку
найлегше, а потім переходьте до вивчення складного матеріалу.
Щодня
виконуйте вправи на зняття напруження, втоми, на розслаблення.
ЩО
РОБИТИ, ЯКЩО ВТОМИЛИСЯ ОЧІ?
Виконайте
дві будь-які вправи:
• погляньте
по черзі вгору-вниз (25 с), ліворуч-праворуч (15 с);
• напишіть
очима своє ім'я, по батькові, прізвище;
• фіксуйте
погляд то на віддаленому предметі (20 с), то на аркуші паперу перед собою (20
с);
• намалюйте
очима квадрат, трикутник — спочатку за годинниковою стрілкою, потім навпаки.
|